Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


 

 

Restauratieprojecten


 Overzicht:

 

 

 


 
Er is weer een complete plankradio "geboren". 
Mijn liefde begon allemaal met nevenstaande radio; een in een kast ingebouwde Philips BX360A.

Veel later trof ik een mooi doek in een andere kast.
Beide toestellen waren incompleet, maar ik was van plan ze te behouden.
Ons aller plaaggeest genaamd "ruimtegebrek" deed me echter beslissen één mooie radio over te houden. 

De radio op de bovenstaande foto had een mooi chassis maar had verder geen mooie bruikbare delen.
De andere had een mooi doek, knoppen en redelijk (roestvrij) venster. Beide schalen waren trouwens netjes. Er miste nog wel het een en ander. De plankjes onder en boven en de achterwand. De plankjes maakte ik zelf:

 

 

En toen het freeswerk:

 

Het halfronde latje was ook moeilijk na te maken (kijk maar eens naar de opstelling):

 

Maar het resultaat mag er zijn:

 

Toen moest begonnen worden met het spuitwerk wat best problemen gaf.


De primer reageerde met de auto lak....er ontstonden een soort scheurtjes...


Het uiteindelijke resultaat na veel schuren en opnieuw lakken gaf een mooi (licht verouderd) resultaat.
Zie hier links de spuit opstelling (net de primer opgespoten).

 

En zo zagen de gepoetste knoppen en gespoten bruine delen er uit:

Als je goed kijkt valt het op dat het aanwijsnaaldje ook weer mooi in de kleur is. Toen moest de boel in elkaar gezet worden en heb ik eerst de (mooi gespoten) latjes gemonteerd. Ik heb voor bruin gekozen, omdat ik weet dat ze soms donker van kleur zijn en ik de donkere kleur het mooist vind. Toen dat allemaal klaar was kon ik de prachtige replica achterwand van Ben Dijkman monteren. Hoewel ik ook overwogen heb om hem zelf te maken..... Maar dat moeten we denk ik maar aan de vaklui over laten.
Nou dat ziet er echt schitterend uit. Niet van het origineel te onderscheiden. Kijk maar even:



Als ik nu terug denk aan dit leuke klusje, dan moet zeggen dat het werk eigelijk wel meeviel. Ik heb zelfs de tijd genomen om de hoekijzertjes aan het frontpaneel en de klemmetjes voor de achterwand bruin te spuiten. De triplex zijkanten heb ik van binnen en van buiten in de was gezet. Het chassis behoefde eigelijk weinig aandacht. Alleen de ratelcondensator was stuk en werd dus vervangen. Het doek heb ik geweekt in biotex en schoongespoeld met de douchekop. Helaas heb ik beide verkleuringen (links en rechts) niet weg gekregen. Onder en bovenkant van het doek waren wat afgerafeld en werden opnieuw verlijmd. En dan het eind resultaat:


(foto's: Auke Kieffer


Een prachtige complete goed spelende radio.

Auke Kieffer



  • Philips 228B

     

  • Het restauratieverslag van Hans van Kampen van een Philips 228B.

Deze fraai gerestaureerde en spelende Philips 228B uit 1941 heb ik jongstleden op de kop getikt.

De kast was in een dermate staat dat er een passende blauwe bekleding is aangebracht. Een ontbrekende achterplaat is vervaardigd door de zelfde restaurateur en eveneens bekleed en voorzien van een ringetje om hem beet te kunnen pakken bij het losnemen.

Maar de achterplaat daar klopte naar mijn idee niets van. Toen de man hem voor de restauratie kocht zat er kennelijk geen achterplaat bij zodat hij hem er bij maakte naar zijn idee, zonder sluiting en met dat ringetje om hem uit de kast te trekken.

Daar ik wist dat onze vriend uit de radiowereld Nico den Haak ook zo’n toestel in zijn bezit heeft had ik besloten om hem een mail te sturen met de vraag of hij foto’s wilde sturen van zijn achterplaat zodat ik de sluitingen na kon maken die er aan hoorden te zitten.


(afb.: Nico den Haak)

Ik kreeg van Nico alle medewerking en dus foto’s inclusief een ingescande afbeelding van de sticker waardoor ik aan de slag kon met het zogenaamde namaken vanaf de foto, door verhoudingen onderling in te meten kwam ik uiteindelijk aan de juiste maten van alle onderdelen.

 

 

Sticker met ondermeer buizenbezetting.

 

Tot mijn verbazing zag ik dat er ook nog een ovaal gat in hoorde te zitten met een gaasdoekje en een rond gaatje voor je vinger om de achterplaat te openen, op de vorige foto's kan je al zien dat ik die heb afgetekend. Van Ben Dijkman ook nog wat ideeën opgedaan aangaande de bekleding en het gaasdoekje wat uiteindelijk bestaat uit een stukje horrengaas omdat ik niet zo’n precies lijkend doekje kan vinden en het wel mooi vindt zo.


Binnenzijde gereed zijnde achterplaat, de zwarte bekleding is donormateriaal van een oude Bos atlas.


Buitenzijde gereed zijnde achterplaat.

(afbeeldingen: Hans van Kampen)


Het resultaat mag er wezen vind ik.

Hans van Kampen


Trouwe forumbezoekers weten dat ik als een hele tijd bezig ben met het opknappen van een Telefunken 564WLK uit 1935. Veel van de restauratie heb ik al op het forum behandeld, maar even ter opfrissing: Deze radio verkeerde in zo’n erbarmelijke staat dat er wel iets meer bij kwam kijken dan een poetsbeurtje. De radio heeft waarschijnlijk jaren op een vochtige plaats gestaan, zodat het lijm tussen de panelen en fineer gedeeltelijk vergaan was. Het gevolg was dat de kast uit elkaar was gevallen (bovenpaneel in de radio gevallen), fineer op plaatsen los en delen van het fineer waren verdwenen, en verder veel geschimmelde plekken. Een foto van de oorspronkelijke kast laat de schade enigszins zien:

[image]

Allereerst heb ik alle fineer van de bovenplaat afgehaald, om die te gebruiken voor de reparatie van de missende delen op de rest van de kast:

[image]

Het idee was om dan een nieuw stuk fineer te gebruiken voor de bovenplaat, maar later bleek dat de kleur van het triplex voldoende in de buurt lag van het fineer, dat ik besloten heb op dat toch maar niet te doen. Er is daarom alleen wat verschil in structuur ontstaan.

Daarna de kast weer in elkaar geplakt. Hieronder een foto van het vastplakken van de bovenplaat.

[image]

Hierna de kast helemaal kaal gemaakt, en de grijs geverfde delen losgenomen.

[image]

De grijze delen waren met een speciale techniek geverfd, waarbij het uiterlijk op ijzer ging lijken. Ik heb veel onderzoek gedaan naar het procédé voor die verf, en dankzij het forum weet ik nu wel hoe dat is gedaan. Helaas lukte het mij niet om het zelf op die mannier te reproduceren.

Om de gedachten te verzetten, ben ik toen begonnen met de elektrische restauratie. Dat bleek nog een hele kluif te zijn, en op het oude forum moet nog een hele verhandeling daarover te vinden zijn. Maar uiteindelijk speelde de radio weer perfect.

Toen terug naar de kast. Het lakken van de blanke delen was geen probleem, en na een laag of 20 blanke vernis was de laag dik genoeg. Maar om de kast af te krijgen moesten de grijze delen ook nog gebeuren. Omdat het ijzermotief niet lukte heb ik maar besloten om voorlopig maar een andere techniek toe te passen. Dit met het oogpunt dat het later altijd nog in de oorspronkelijke techniek kan worden overgedaan. Voor de kleur heb ik zilververf met goudverf gemengd, en die later overgeverfd met een aantal lagen vernis. Er ontstaat dan weer een parelmoereffect, maar de uiteindelijke kleur bleek toch een stuk lichter van de originele. Maar goed, ik wilde toch het toestel een keer klaar hebben, dus heb ik het maar zo gelaten.

Hieronder de foto’s van de kast na polijsten:

[image]

[image]

 Linker zijkant (met RHIM licentiestempel die ik heb kunnen redden).

[image]

Rechter zijkant (let ook op de diepe glans op de voorkant)

[image]

De voorkant.

 


[image]


En tenslotte de bovenkant (ondanks het ontbreken van het fineer, nauwelijks van de andere delen te onderscheiden)

Daarna kon het chassis weer ingekast worden. Omdat het uitkasten al enkele jaren geleden was gebeurd, was dat nog een hele puzzel, maar uiteindelijk toch alles weer teruggevonden (let op de lichtere kleur van de grijze delen, maar als geheel oogt het best mooi):


[image]

Hierbij wil ik afsluiten met een prachtige sfeerplaat van de schaal van de radio in bedrijf (let ook op het afstemmetertje dat aangeeft dat er een sterke zender hoorbaar is):

[image]

Otto Tuil

 


Terug naar de inhoudsopgave


(24-01-2009 )