Overzicht
Arboliet is hardpapier, behandeld met een door Philips
ontwikkeld eigen procédé. De buitenste laag kun je vergelijken met een soort
politoer en daar is dan overheen geverfd. Bij b.v. verfvlekken kun je het
reinigen met aceton. Geen verkleuringen of krassen. De kast wordt ook niet zo
vochtig want de rest van de aceton vervliegt heel snel. Natuurlijk wel opletten
en de ramen wat open houden om te voorkomen dat je high wordt.
Johan Catteau
Je kunt het materiaal behandelen met schoensmeer in ongeveer
dezelfde kleur. Verder is het ook mogelijk om het materiaal een dun laagje
politoer te geven. Maar dan moet je al wel echt veel ervaring daarmee hebben.
Dhr. Martineau uit Elburg is in dit soort klusjes een ware meester! Ook
voor het repareren van houtnerftekeningen op arboliet is hij (voor zover mij
bekend tenminste) dé aangewezen restaurateur.
Ben Dijkman
-
Bij een medeverzamelaar werd ik geconfronteerd met
een collectie kleine bakelietachtige buizenradio's . Maar in tegenstelling
tot het gewoonlijke donkerbruin van de bakelieten Nederlandse u-radiootjes
bezitten deze meestal Amerikaanse "streamline" toestelletjes van
net na de tweede wereldoorlog een bijna toverachtige kleurrijke uitstraling;
vooral als het licht er door heen schijnt. Wit, zachtgroen, amber,
tomatenrood, maïsgeel. Ze zijn gemaakt van "catalin"; wat is dat
voor materiaal?
Op deze site: http://www.catalinradio.com/history.php
staat ook veel informatie over "catalin". Verder is op deze site o.a
ook te lezen waar de hoge prijs vandaan moet komen. Catalin krimpt met de jaren,
met alle scheur/barst gevolgen van dien. Ook werden er meerdere soorten
onderdelen in weer andere soorten kunsthars uitgevoerd (in een en het hetzelfde
toestel) met elk hun eigen krimpkarakteristieken, waardoor het blijkbaar een
zeldzaamheid is als je een nog echt gave catalin radio hebt. Vandaar die hoge
prijzen.
Ben Dijkman
Gezien de eigenschappen van het
materiaal en de prijs betekent dat je er na aanschaf zelf ook wel heel
erg voorzichtig mee moet zijn. Dus:
niet in de zon, niet op een warme plaats, niet op een
koude plaats, niet poetsen, niet met chemisch schoonmaken, niet aanzetten,
niet aan zitten, niet laten vallen enzovoort.
Maar, zoals gezegd erg leuk uit ziende toestellen.
Maurice Hamm
|
(afb.: Hans Op den Camp) |
- Op een bandrecorder zaten stickers op twee
toetsen. Eronder bleken twee letters geschreven te zijn, die ik met
thinner heb verwijderd...... Nu zijn de twee knoppen behoorlijk doffer
geworden t.o.v. de anderen. Kan ik dit verhelpen?
Voordat je gaat poetsen moet het plastic wel weer eerst hard worden. De thinner
is er nu in gedrongen en heeft het plastic week gemaakt. De knoppen dus eerst
laten uitwasemen. Als ze erg ruw zijn geworden schuren met waterproof
schuurpapier korrel 800 of 1000, en dan niet schuren met water maar met gele
Commandant nr 4 uit de groene bus. Desnoods een schuurblokje gebruiken. Daarna
glad polijsten met dezelfde commandant maar dan met een doek. Resultaat: als
nieuw.
Menno Keizer, Ed van der Weele
Ik heb een keer de toetsen van een Wega behandeld met Albastine
stickerverwijderaar. Dat is ook géén goed idee. Maar gelukkig bracht Brasso
koperpoets de oplossing. Flink de toetsen gepoetst. Je polijst op die manier een
dun laagje plastic weg. Perfect gaaf is het niet geworden, maar dat zie je pas
als je er met je neus bovenop zit. Het kan even duren, maar het werkt wel, op den
duur.
Piet Blaas
Ik
heb laatst een in stukken gebroken knop van een klavier van een Blaupunkt Granada
gelijmd. Daarna de oneffenheden met waterproof schuurpapier eruit geschuurd en
met "Autosol" nabehandeld. Een stoffen doekje op de werkbank, wat van
dat spul erop, en toen de knop stevig hier overheen gewreven. Ik stond ervan te
kijken hoe glimmend de knop weer is geworden. "Autosol" is bij de auto-
en motorboer vaak te koop, voor "Edel Chromglanz"
Jan Rompelberg
De letters op deze toetsen waren bijna uitgewist. De volgende pogingen gedaan
om e.e.a. te herstellen:
(foto: Ed van der Weele)
Allereerst de toetsen goed schoongewassen met afwasmiddel en daarna nogmaals
ontvet met 96% alcohol.
Eerste poging
De letters met het kleinste penseeltje gevuld met Humbrol verf (speciaal
bedoeld voor plastic modelbouw). Na enkele dagen met Brasso op een zachte doek
de overtollige verf weg gepolijst.
Resultaat: blanco druktoetsen.
(foto: Ed van der Weele)
Tweede poging
De letters gevuld met Humbrol door middel van een tekenpennetje dat mijn
vader zo'n 80 jaar geleden op de ambachtsschool heeft gebruikt. Met dit
pennetje, waar je een paar druppels inkt of verf in laat lopen, lukte het bijna
om de letters na te tekenen zonder er een knoeiboel van te maken. Na enkele
dagen met héél weinig Commandant op een zachte doek de overtollige verf weg
gepolijst. Resultaat: iets beter dan de eerste keer, maar de meeste letters
waren toch weer blank.
Derde poging
De letters gevuld met Humbrol door middel van het tekenpennetje. Na enkele
dagen de overtollige verf weggeschuurd met schuurpapier nr.2000 en een heel
klein beetje water. De toetsen worden daarna natuurlijk dof, maar op een vel
kladblokpapier (dat crème/grauwe) is het plastic weer glanzend te maken.
Resultaat: zoals op de bovenste foto, nog steeds niet goed.
Ed van der Weele
- Heeft iemand nog een tip hoe het opnieuw
inkleuren van de letters wél tot een goed resultaat leidt?
Met een penseeltje autolak zo nauwkeurig mogelijk aan brengen en hard laten
worden. Daarna overtollige lak wegpoetsen.
Anton Tan
De hierboven getoonde trekpennen zijn in moderne vorm ook verkrijgbaar als de
beroemde Rotring pennen. Zie onderstaande set:
(foto's: Piet Blaas)
Tegenwoordig zijn ze nog steeds te koop. Bijvoorbeeld bij de Discountoffice,
maar met een beetje Google-en kom je er nog veel meer tegen.
Mijn idee is als volgt. Met een dergelijke pen trek je de lettertjes over in
de groef. Ik ga er van uit dat de lettertjes niet plat op de toets zijn
aangebracht, maar in een soort van groefje zijn verzonken (als referentie
gebruik ik even mijn Siemens RC10). Als de inkt is aangebracht kun je de
gemorste delen voorzichtig wegpoetsen met een fijn doekje of zo. Omdat de
lettertjes zelf iets verzonken zijn, zul je die niet blank poetsen. En als de
inkt opgedroogd is, krijg je die niet zo maar meer weg, het is immers
Oost-Indische inkt.
Piet Blaas
Onderstaand nog een foto van dergelijke trekpennen, zo'n 30 jaar geleden
gekocht.
(foto: Ed van der Weele)
De inkt ziet er wat vreemd uit. Een grote zwarte klont met daaromheen een
doorzichtige vloeistof. Met wat schudden vermengt het zich weer.
Ed van der Weele
De beschreven werkwijze is helemaal niet verkeerd. Waar het wel fout gaat is
als je de overtollige verf verwijdert d.m.v. slijpen met doek (brasso) of
waterproof 2000. Dan duw je met je vinger als het ware het doek of schuurpapier
in de diepere letter en neemt dan ook de verf 'op de bodem' van de letter mee.
Probeer eens de toetsen los te nemen (zal wel niet lukken denk ik) en het stukje
waterproof op een glasplaatje te verlijmen en de toets er over heen te wrijven
of anders het verlijmde stukje waterproof op een strookje glas langs de toetsen
te halen, moet lukken denk ik. Bij de geringste letterdiepte moet het resultaat
geven maar nooit met je vingers drukken (doorduwen).
Hans van Kampen
(scan: Peter)
Een andere mogelijkheid zijn wrijf- / transferletters (o.a. DecaDry) gebruiken.
Met een transparant laagje vernis erover blijven ze goed zitten. Het is alleen
even een lastig werkje om ze netjes recht te krijgen op zo'n klein oppervlak.
Zie bij Decadry.
Peter
Vroeger bij ons in de werkplaats gebruikten we Wasco krijt. Het overtollige
materiaal met een zachte doek weg wrijven. Klaar!
Ad Blommestein
Informatie over deze materie kun je ook nog vinden op de site van IPMS.
Het gaat daarbij over modelbouw, maar het verschil tussen serieuze modelbouw en
de restauratie van oude radio's is nu ook weer niet zó groot. In beide gevallen
willen de beoefenaars van deze hobby's een zo goed mogelijk resultaat
verkrijgen.
Ed
van der Weele
- De kleine plastic radiootjes van Philips hadden vaak messing sierstrips,
b.v.
de B3X00U, L4X95T, etc. Als de sierstrip verdwenen is, wat nogal eens
voorkomt, blijft er meestal een bruine golflijn van lijmrest over. Hoe
verwijderen?
Terpentijn werkt vaak prima bij deze lijmtypes en het is ook niet agressief
voor plastic. Maar zoals gebruikelijk eerst op een
niet in het oog vallend deel van het radio testen. Mogelijk is ook om het logo/sierstrip eenvoudigweg met nieuwe lijm over
de oude lijm heen te plakken, voor het zicht maakt dit nauwelijks verschil.
De lijm kan ook verwijderd worden met een los Stanley mesje. Goed schuin er opzetten
en voorzichtig verwijderen. Een andere methode is ammoniak. Daar
wordt de radio ook schoon van. Als de lijm nog elastisch is zou je het er af
kunnen wrijven.
Wouter Nieuwlaat , Arjen
Plakplastic schoonmaken: zie onder schoonmaken.
(foto: Pim
Vercoulen)
- Philips B7X83A: ik ben bezig deze op te
knappen. Helaas mist de radio het geribbelde plastic op de bovenzijde zoals
je op veel plano's ziet. Het plastic van een sloper halen is geen optie,
omdat deze allemaal smaller zijn (in vergelijking tot de B7X83A). Is dit
spul of iets vergelijkbaar nog te krijgen? Philips noemde dit
"leerdoek" (K298ZZ/110).
Ga eens vragen bij een (liefst oude) boekbinderij. Bij o.a kloosters of
restaurateurs. Volkswagen heeft vroeger ook dit soort spul gebruikt in hun
auto's. Misschien even een VW club bellen? Op die manier moet het zeker lukken
weet ik uit eigen ervaring. Bij een zaak die auto bekleding vervangt en herstelt
heb je zeker succes.
Ben Dijkman, Willem Nijboer
Dit spul doet me sterk denken aan "Suwide". Het wordt verkocht als
"vinyl wandbekleding". Mijn vader verwerkte dit in de 60-er jaren als
bekleding van panelen voor winkelbetimmeringen etc. Het bestaat nog steeds, maar
of je bij importeur Faay ook een enkele meter kunt kopen?
Onno Massar
- Philips B3X40U (rood): de bovenkant ziet
ie nogal slecht uit. daarom wil ik hem graag poetsen met Brasso. ik heb al
aan de onderkant geprobeerd, en ik kan nu mijzelf zien in de spiegeling van
het plastic. Maar, tasten de oplosmiddelen in Brasso het plastic aan?
(afb.: Karel de Reus)
Brasso of eventueel Commandant4, werkt prima. Na het goed uitpoetsen kun je
de kleur nog wat verlevendigen door een weinig siliconenhoudende was te
gebruiken die bedoeld is voor kunststof dashboards van auto's. Gebruik daar
vooral weinig van, na uitwrijven mag het niet blijven plakken, omdat het dan al
snel vuil wordt door stof. Bij voorkeur dus alleen op grote vlakke oppervlakken
zoals boven- en zijkanten. Liever niet in geribbelde delen zoals
luidsprekergrilles, of je moet heel goed de moeite nemen zodanig te poetsen dat
er geen vloeibare delen was achterblijven. Het resultaat is verbluffend.
Henk
van den Broek
Voor het schoonmaken kun je Glassex gebruiken. Glassex bevat echter ammonia
wat eerder met poetsen aangebrachte vetlaagje (deels) oplost en dof maakt. Om
het kastje schoon te maken kan die Glassex geen kwaad. Na het schoonmaken wel
even met een auto-cleaner er overheen en met een zacht doekje uitwrijven. Na dit
soort poetsbeurten behandel ik zelf de kastjes nog met terpetine en wrijf ook
dat goed uit. Vooral op bakeliet geeft dat een mooi diepglanzend resultaat.
Paul Brouwer
Ik heb kunststof grilles van mijn toestelletjes vaak schoongemaakt met
wattenstaafjes of een katoen doekje om een dun hout latje gevouwen (roerhoutje
voor verf) en dat met Brasso maar vooral Commandant nat gemaakt. In het uiterste
geval, chassis uitkasten, alles van de kast los nemen tot je alleen de kunststof
kast over houdt en onder de douche ermee met een tandenborstel met Jif
schoonmaak de groeven te lijf. Na de grote schoonmaakbeurt als alles droog is
wat oppoetsen met bijvoorbeeld Brasso want Jif schuurt ietsjes het kunststof dof
maar krijg je wel weer glanzend hoor.
Hans van Kampen
Jif bevat naast een leuk schoonmaak sopje dus ook schuurpoeder. Doe een beetje Jif
in een bekertje met een weinig water. Laat het schuurpoeder bezinken, giet het
sopje af en je houd een sterk sopje over dat prima schoonmaakt en niet schuurt.
Water met wat rinser (verfhandel) of sopje van soda water en een uurtje laten
weken doet ook wonderen zonder dat er mechanische krachten op het voorwerp
worden losgelaten.
Ben Dijkman
Ik heb een vergelijkbaar toestel mooi schoon gekregen met de Blue Wonder
doekjes van Sorbo. Ik heb de gehele radio uit elkaar gehad en alle kastdelen en
knoppen ermee schoongemaakt.
Martin Deubel
Bij oude kunststof (plastic) voorwerpen zoals een oude radio zijn vaak de
weekmakers uit het basismateriaal uitgedampt. Klinkt misschien raar maar het is
helaas wel zo. De kunststof buitenkant van je radio ziet er daardoor dof uit en
het materiaal is erg breekbaar geworden. De verdwenen weekmakers krijg je niet
meer terug, maar de oude glans is met voorzichtig poetswerk weer te herstellen.
Als ik de samenstelling op mijn busje Brasso bekijk zie ik weinig problemen wat
aantasting van plastic betreft, maar Brasso is in de eerste plaats bedoeld voor
polijsten van metaal. Voor het weer nieuw maken van kunststof voorwerpen zijn er
zo veel betere producten verkrijgbaar. Denk maar eens aan poetsmiddel voor
verweerde autolak. Dat is in ieder geval niet schadelijk voor jouw radio.
Hans Op den Camp
(afb.: Stephan Smeets)
Dit is de Fada, model 845 (opvolger van de 700).
Deze radio is gemaakt van polystryne, een soort hard plastic dat in een mal
gespoten werd. De bijnaam van de radio is "The Cloud", omdat hij de vorm van een
wolk heeft.
Stephan Smeets
Onderstaand een voorbeeld van een restauratie van een Amerikaanse Philco
in kunststof behuizing.
De kunststof kast van deze hiernaast afgebeelde Philco zag
er niet uit.
Er had een doek benzine of thinner op gelegen of zo iets want de mazen
van het doek stonden werkelijk in het kunststof en het ronde schaalglas
gesmolten. |
|
|
|
Ik de hele zaak gedemonteerd en de kast zelf ben ik eerst met
schuurpapier korrel 180 te lijf gegaan totdat alle oneffenheden er uit
waren.
Eerst heb ik een ontbrekende scherf (links achter onder) met Epoxy
gerepareerd.
Vervolgens nat geslepen met waterproof 1000 en vervolgens korrel 1200
waarna een stevige poetsbeurt met commandant 4 ik tot het hiernaast
afgebeelde gewenste resultaat kwam.
|
(foto's: Hans van Kampen) |
Het epoxy heb ik tijdens het uitharden ruggesteun moeten geven.
Na uitharding, schuren en slijpen de zaak op kleur gebracht.Je ziet er
vrijwel niets meer van al is het me niet gelukt de verf helemaal op kleur
te krijgen maar ik vond het wel goed zo. |
Hans van Kampen
Verouderd en verkleurd plastic opknappen: zie onder
schoonmaken
(bij "toetsen reinigen").
Afhankelijk van hoe vies het is, kun je skai schoonmaken met lauw water met
daarin wat afwasmiddel. Verder zijn er shampoos te koop om skai te reinigen (b.v. bekleding van oude auto's), kijk b.v. eens bij de site van Classiccarservice.
Jan Verdijk
- Plastic
schoonmaken/polijsten met Commandant 4 of Brasso
Ik zie geen risico, v0or
zover ik weet zit er in Commandant 4 absoluut geen
oplosstof(fen) die schade veroorzaken aan plasticsoorten
welke voor radio's gebruikt zijn. Wel moet je heel erg
oppassen met benzineachtige stoffen op plastics: uit den
boze zijn bijvoorbeeld stoffen als tinner, afbeitmiddel,
acceton e.d.. Vluchtige stoffen dus.
Ben Dijkman
Commandant No.3 is
zeker niet fijner als No.4. No.3 is heel grof, voor
het verwijderen van spuitnevel en behandelen van
hopeloze lak. No.4 is fijner, voor het behandelen
van slecht onderhouden oppervlakken. No.5 is nog
fijner, voor oppervlakken die in goede staat zijn en
alleen wat glans nodig hebben. Ik gebruik vaak No.4,
en behandel dan nog na met No.5. No.3 is zo'n beetje
waterproof schuurpapier 800 in een potje.
Peter Lameijn
Commandant kan als
je té hard poetst zelfs krassen geven op hard
plastic. Maar het is het oog van degene die werkt
die dat ziet of niet ziet. Ik ben een enorme zeikerd
en ga wat dat betreft alleen voor top...
(afbeedling:
Ramon Pool)
Brasso. Need I say
more?
Ramon
Pool
In mijn beleving is
er een verschil tussen schoonmaken en poetsen.
Schoonmaken doe je met een reinigingsmiddel zoals
spiritus, ammonia of iets dergelijks. Poetsen doe je
met een schuurmiddel zoals auto-cleaner, brasso of
silvo. Afhankelijk van de hardheid van het te
poetsen object moet je het schuurmiddel kiezen. Voor
een hard-plastic kastje zou mijn keuze uitgaan naar
brasso en tot slot silvo. Vóór het poetsen altijd
eerst schoonmaken.
Paul Brouwe
- Ik heb een kunstlederen koffertje schoon gemaakt met chloor, ofwel
bleek.
Dat was dom, nu, bij het drogen, slaat de blauwe bekleding wit uit. Op welke
wijze kan ik dat nu weer verwijderen?
Wellicht kun je het behandelen met blauwe kleurschoensmeer, of althans het
spul waarmee je schoenen de kleur teruggeeft. Maar eerst wel goed schoonmaken
met b.v. garagezeep of "Quick and Brite" of niet agressieve
(zachte-)zeep (geen groene zeep). Wel eerst op een klein, niet
opvallend stukje uitproberen.
Henk Roovers, Maarten Gudde
Er is ook (blauwe) lederverf in de handel om beschadigingen op lederen
meubelen weg te werken. Dit blijft langer zitten dan schoensmeer.
Jan Bus
- Ik ben bezig met het netjes maken van een oude
koptelefoon. De oorschelpen zijn gemaakt van trolit. In tegenstelling tot
bakeliet krijg ik die niet netjes met Brasso. Wie heeft er een tip hoe ik trolit
weer netjes glanzend krijg?
Trolit (of trolitul) werd vanaf de jaren '30 gebruikt als isolator, b.v. bij
spoellichamen. Het is een doorzichtige plasticsoort, chemisch is het
polystyreen. dat materiaal wordt ook gebruik bij b.v. Styroflex condensatoren.
Bij koptelefoons zit er een zwarte kleurstof doorheen.
Het verschil met de polystyreen condensator folie is dat trolitul geperst
wordt van korrels. Vergeleken met bakeliet zie je dat trolitul gemakkelijk
smelt, bakeliet smelt niet. Trolitul is ook zachter, daardoor is het veel
moeilijker glimmend te krijgen. Verder lost trolitul op in sommige oplosmiddelen
zoals aceton.
Glimmend poetsen heeft te maken met schoonmaken en met polijsten. Het is
verstandig om het plastic eerst goed schoon te maken met een lauw sopje en een
borsteltje. Daarna polijsten, doe ik zelf met Commandant. Maar andere middelen
kunnen ook goed werken. De doek waarmee je poetst en de druk die je uitoefent is
van belang. Een doek waar b.v. houtvezels in zitten maakt hele kleine krasjes in
het plastic, je krijgt het dan nooit glimmend. Ook een vuil oppervlak krijg je
moeilijk glimmend, het vuil krast dan in het plastic.
Er bestaan allerlei speciale poetsmiddelen voor plastic, zie autoaccessoire
handel. B.v. Valma Plastishine.
John Hupse
Op een Duitse site wordt geadviseerd het trolit te poetsen/polijsten met
"Schlämmkreide". Dit is krijtpoeder (calcium carbonaat -CaCO3-) of
fijngemalen wit schoolbordkrijt, dat ook wordt gebruikt bijvoorbeeld voor het
oppolijsten van halfedelstenen. Het is wat lastig om aan krijtpoeder te komen,
maar uiteindelijk vond ik in Arnhem een drogisterij, waar ze dat los verkopen.
Je kan gewoon een gewenste hoeveelheid kopen en het kost € 1 voor 100 gram.
Een papje met krijtpoeder en (gekookte) lijnolie gaf een tamelijk dof resultaat.
Uiteindelijk lukte het het beste door gewoon wat poeder over de oorschelp te
strooien en het dan met een zachte doek uit te wrijven. Overigens gaf Commandant
4 wel een wat beter resultaat dan Brasso, maar met krijtpoeder gaat toch nog wat
beter. Hoewel je niet die mooie glans krijgt zoals bakeliet, maar dan kan
misschien in de aard van het materiaal zitten. Een doffere glans (zeg maar
matglans) pastwel beter bij dit materiaal. Het is niet zo diep zwart als
bakeliet.
Sander Leunissen, Hugo Welther, Piet Blaas
- Heeft er iemand ervaring met het verchromen van
plastic, ik heb een oud radiootje waarbij het chroom deels het frontje heeft
losgelaten. Ik zou dolgraag weer het kleine frontje voorzien van een nieuwe
plastic chroom laagje.
Kijk ook eens bij een modelbouwwinkel waar men bouwdozen van plastic
schaalmodellen verkoopt en vraag naar "Bare Metal Foil". Dit is een
uiterst dunne zelfklevende folie, die zich ook om bijvoorbeeld bumpers en
radiatorsierstukken van (klassieke) automodellen laat vormen. Het is net zo mooi
als echt chroom, veel mooier dan enige spuitbus of airbrush verf. Het is ook
niet echt goedkoop, maar zeker de moeite van het bekijken waard.
Desmond Jans
Kunststof kan ook verchroomd worden, maar dan moet wel eerst een laag koper
opgedampt worden op het oppervlak. Dit moet vernikkeld worden en pas dan kan er
verchroomd worden. Er zijn wel bedrijven die dit kunnen doen. Bijvoorbeeld
"Electrometaal" in Rotterdam. Dit is een kwalitatief goed
aangeschreven galvanisch bedrijf.
Wouter Nieuwlaat,Kees Koren
In de automaterialenhandel zijn spuitbussen te koop met chroomverf, voor het
opknappen van verweerde auto onderdelen.
William Oorschot
- Philips B2X71U: hoe verwijder je verkleuringen
van het kunststof rooster naast de afstemschaal; moet je het rooster dan
b.v. in de bleek leggen?
Ik neem aan dat bij deze radio sprake is van een wit/crème front (er zijn er
ook met zwarte frontjes).
Er kan sprake zijn van verkleuring van het kunststof door de ouderdom; de radio
kan b.v. veel in de zon hebben gestaan. Dan is er niet zo veel meer aan te doen,
want over het algemeen is die verkleuring dan "door en door". Het
kunststof kan echter ook "gewoon" smerig zijn. Onder "schoonmaken"
staan wel enkele tips om kunststof schoon te maken. Want het kan natuurlijk ook
zijn dat het kunststof alleen maar vervuild is. Probeer dat eens op een niet al
te zichtbaar hoekje. Zie je veel verbetering, dan kun je het hele frontje er mee
schoonmaken. Ik zou het in elk geval zeker niet in de "bleek" leggen.
Bij auto-onderdelen shops (en soms ook bij de Aldi of Lidl) zijn ook sprays te
koop om kunststof mee schoon te maken en nieuwe glans te geven. "Cockpit
spray" van CarCare is daarvan een voorbeeld. Ik heb daarmee heel goede
resultaten gehaald bij kunststof knoppen en andere onderdelen van oude radio's.
Jan Verdijk
Terug naar de inhoudsopgave
05-04-2010