|
Condensatoren / Elco's
|
|
- Philips Plano: bij reparatie viel op dat er in het verleden een
bipolaire elco aan de kathode van de EL84 opnieuw was in gezet (50µF 25 Volt).
Het kan geen kwaad, maar erg handig is het niet. Een bipolaire elco is niets
anders dan twee elco's in serie met de polariteiten tegengesteld geschakeld.
Afhankelijk van de spanningspolariteit is een van de elco's dus kortgesloten
omdat de oxide laag niet wordt gevormd. De andere elco werkt dan. Wordt een
tegengestelde polariteit aangesloten gebeurt het omgekeerde.
H.Tan
Bipolaire elco's worden alleen in filters voor luidsprekers
gebruikt, maar ik denk niet dat het kwaad kan als je hem in een radio gebruikt.
Voordeel: je hoeft niet bang te zijn dat je hem verkeerd soldeert.
Patrick Meersman
In de Philips TV serie TX170a werden twee grote bipolaire elco's gebruikt
in de voeding. Deze zijn bij 220 Volt bedrijf niet aangesloten, maar komen pas
in actie wanneer de spanningskeuze op 110 Volt gezet wordt.
Wouter Nieuwlaat
- Waarmee en/of hoe kan ik het beste boorzuur uit
elco's verwijderen/schoonmaken. En dat geldt ook voor het boorzuur (of wat
voor goedje het dan ook is) op het chassis.
Op basis van het gele VNCI chemiekaartenboek, het volgend advies, maar eerst
latex handschoenen aan en veiligheidsbril op en ventileer.
Ik zou het zuur zo snel als mogelijk meteen met een droge doek opnemen d.w.z.
deppen en niet wrijven. Het doek als gevaarlijk afval behandelen. Het restant
achtergebleven zuur wegnemen met water met een heel klein beetje soda (=
natriumbicarbonaat, zuiveringszout) erin. Pas op een eventuele lichte reactie
(schuimvorming= kooldioxide). Het soda neutraliseert het boorzuur zodat het zuur
niet de kans krijgt metaal en of andere onderdelen aan te vreten. Ik stel voor
om op een plekje van het chassis eerst te proberen wat de invloed is van die
soda oplossing om te voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat.
De boel weer opdeppen. Hierna de zaak met leidingwater zonder toevoeging goed
afnemen zodat ook eventueel alle soda is weggenomen. De boel drogen. De plekken
waar het boorzuur (op het chassis) is gemorst vervolgens afsluiten van lucht
doormiddel van een zeer klein laagje vaseline of bijvoorbeeld met lichte
parafineolie (lampenolie)insmeren.
S. Leunissen
Ik ben een aantal elco's aan het reviseren, dat gaat prima. Nog een tip: de
natte elco's zijn lek. Om het boorzuur er uit te halen boor ik bovenin de
"ventilatiegaatjes" door, dan kan het boorzuur wat er nog inzit
hierdoor uitlekken en opgevangen worden. Even nog naspoelen en verder geen
geknoei.
Lei Kuipers
- Ik zat eens enkele schema's te bekijken en te
vergelijken en ik vroeg me af hoe het eigenlijk komt dat bij al die
verschillende radio's de capaciteit van de elco's enorm varieert. B.v..bij
de VE301 W zijn ze 2µF, 4µF, bij mijn Graetz Topas 8µF, 16µF,
terwijl bij die jaren 50 radio's ze meestal 2x 50µF zijn. Waarom past men
zo grote capaciteiten toe als die kleinere het ook goed doen en geen
voedingsbrom vertonen?
Dat heeft te maken met de stroom die de voeding moet leveren. Bij grotere
stromen zal de rimpelspanning toenemen en dat vang je dus op met elco's met een
grotere capaciteit. Bij buizengelijkrichters is de buis zelf een bepalende
factor hoe groot die capaciteit van de eerste condensator mag zijn. Meestal
staat in de buizendatasheets vermeld wat de maximum toegestane capaciteit is.
Voor een AZ41 is dat 50 µF, voor een RGN1064 is dat 60 µF.
Om de rimpel nog meer te onderdrukken wordt dan nog een spoel (of weerstand)
met een tweede elco gebruikt. Samen met de eerste elco wordt dan een pi-filter
gemaakt. Het nadeel van een weerstand is dat die warm wordt, en dus eigelijk
elektrische energie omzet in warmte waar je niets aan hebt. Je zou kunnen zeggen
dat zo'n voeding niet erg efficiënt is. Het nadeel van een smoorspoel is dat
die nogal groot kan worden, afhankelijk van hoeveel stroom er door moet. Ook de
keuze van gelijkrichting (een enkele of dubbele diode) kan een rol spelen.
Bij vermogenversterkers met halfgeleiders zie je in de voeding elco's met een
capaciteit van 4700 µF of meer, eventueel meerdere parallel. Dit omdat
vermogenversterkers enorm veel stroom nodig hebben, samen met een (relatief)
hoge spanning (stroom x spanning = vermogen).
Verder kan brom ook met de filamentspanning te maken hebben: de brom van de
filamentspanning kan op de kathode terechtkomen, en dan wordt die brom door de
buis versterkt. Bij direkt verhitte buizen gebruik je daarom best gelijkspanning
voor de filamenten. En altijd de draden voor de filamentspanning twisten. Zo hef
je storingen op die op de draden terechtkomen.
Patrick Meersman
Bij veel radio's werden ook nog vaak spoelen in de voeding gebruikt. Meestal was
dit de bekrachtigingsmagneet van de elektrodynamische luidspreker. Zo kun je dan
met 2x 8 µF of 2x 16 µF volstaan. Verder zijn er veel direct verhitte
gelijkrichtbuizen die vaak niet meer dan 8 µF of 16 µF kunnen hebben vanwege
de hoge piekstroom tijdens het laden waardoor de kathode (gloeidraad)
vroegtijdig defect raakt.
Verder werd er enkelfasig gelijkgericht en 50 Hz brom hoor je niet zo gauw
uit een radio luidspreker (hoge resonantie frequentie van 100 HZ of meer) van
die tijd omdat deze hem simpelweg niet of nauwelijks weergeeft.
Kees van Dijke
- De grote condensator die op het chassis is gemonteerd is bovenaan
opengesprongen (16+16 mF 450-550V). Hoe kan dit en heeft dit gevolgen gehad voor de rest van het
toestel?
De elco is waarschijnlijk door de ouderdom gaan lekken. Of er was ergens
anders iets stuk waardoor de elco is overbelast of een verkeerde (negatieve)
spanning aangeboden heeft gekregen. Daar kan hij niet tegen. U zal verplicht
zijn om deze te vervangen en liefst door een nieuw exemplaar. Maar nieuwe,
identieke condensatoren van dit type zijn moeilijk te vinden. Ik los dit op door
de oude condensator open te maken en het inwendige te verwijderen en door
nieuwe, welke in de handel beschikbaar zijn te vervangen. Meestal gebruik ik
hiervoor Philips condensatoren van 33µF 385 Volt. Deze zijn veel compacter en
er gaan er zeker minstens twee in zo een oud omhulsel. In vele gevallen is 385
Volt iets langs de lage kant bij het opstarten van de radio. Zolang de lampen
geen stroom trekken in het toestel kan de spanning over de condensatoren hoger
oplopen dan 385 Volt. Om dit euvel op te lossen plaats ik dan twee condensatoren
van 33µF in serie, met een spanningsdeler over de serieschakeling. U bekomt dan
met vier van deze condensatoren 2 X 16µF, 770 Volt. Perfect voor in uw radio.
Wat betreft de gevolgen voor de rest van het toestel, het volgende. De inhoud
van die condensator (ook wel elektrolytische condensator of elco genaamd) kan
zich in de radio verspreid hebben, dan heb je heel wat schoon te maken. Maar
misschien valt het mee en is de inhoud er nog niet echt uit gelopen. Hoe dit kon
gebeuren? Door ouderdom, bijvoorbeeld.
Van De Voorde Marc , Piet Blaas
- Wie weet hoe je deze elco op een nette manier uit elkaar kan halen om er weer
een nieuwe in te stoppen.
|
(foto: Hans Rosenberg)
|
Eerst enkele tips in het algemeen (niet over het openmaken):
- Laat toestellen met dergelijke natte elco's niet voor langere tijd op de
zijkant of ondersteboven staan. Uit eigen ervaring weet ik dat de inhoud er
langs de bovenkap uit kan gaan lekken, met alle nare gevolgen van dien (de
vloeistof tast het metaal van het chassis aan).
- Ik raad aan de nieuwe inhoud niet in te gieten. De huidige elco's gaan
namelijk niet zo lang mee als het origineel, en nogmaals vervangen is dan
zeker uitgesloten.
- Gebruik voor de nieuwe inhoud liefst een elco met de hoogst mogelijke
werkspanning die in de beschikbare ruimte past en met een hoge toegelaten
werktemperatuur (110 graden o.i.d.). De levensduur is dan hoger dan wanneer
je een miniatuur exemplaar neemt dat maar net aan de specificaties voldoet.
Henk van den Broek
Methode 1
Het nagenoeg onzichtbaar vervangen van het binnenwerk van een elco. Of het
goed lukt hangt af van het type elco.
De alleroudste typen, met hoedje (soms "nat"), zijn het best te
behandelen door de elco direct onder het hoedje door te zagen. Draag
handschoenen want het goedje dat eruit komt, vooral bij de "natte"
versie is je reinste chemisch afval. Hierna het inwendige eruit peuteren, de
zaak schoonmaken en voorzien van moderne koker-elco's. De + (plus) draad c.q. draden
verbind je met de oorspronkelijke soldeerlip(pen), de - (min) is lastiger: één
oplossing is een klein gaatje boren in de voet en daar het draadje doorheen naar
buiten alwaar je het aan een ring met soldeerlip bevestigt (niet mooi maar wel
het meest betrouwbaar). Een andere oplossing is om de - (min) te voorzien van 4 à 5
dunne adertjes die je aan de bovenkant om de rand van de bus heen vouwt.
Vervolgens moet het afgezaagde hoedje van binnen "uitgeruimd" worden
met een Dremel of een klein slijptolletje. Doel van
deze exercitie is om het hoedje weer op de bus te laten passen. Als je dit voor
elkaar hebt dan schuif je het hoedje weer over de bus en met een beetje geluk
maken dan een aantal van de - (min) draadjes behoorlijk contact met de bus.
Het enige minpunt aan deze methode is natuurlijk dat na afloop de elco iets
korter is geworden. Hiervoor geldt echter: wie het niet weet ziet het niet. Tot
slot alle overtollige draadjes afknippen en evt. braampjes voorzichtig
verwijderen.
Het "moderne" type, met op de kop een klodder soldeer (=
overdrukventiel), is als volgt te behandelen: aan de voet de omgefelste rand met
een smal beiteltje o.i.d. stukje voor stukje terugbuigen en vervolgens de bakelieten
schroefhuls eruit trekken. Als je geluk hebt komt (een deel van) het binnenwerk
dan mee. Restanten eruit peuteren en nieuwe koker-elco's erin. De - (min) is een
makkie: verwijder de soldeerprop en gebruik de opening voor je - (min) draad, een
klodder soldeer erop, voorzichtig vijlen en schuren en klaar is Kees. Voor de +
(plus) draden kun je het best een heel klein gaatje boren in de soldeerlip(pen) en daar
het draadje doorvoeren en aan de buitenkant op de lip solderen. Binnen in gaat
niet omdat het binnenste gedeelte van de lip meestal van aluminium is zodat je
daar niet kunt solderen. Het lastigste klusje is om, na het herplaatsen van de
schroefhuls, de felsrand weer in zijn oorspronkelijke stand te brengen. Dit lukt
bijna nooit echt goed maar als de elco weer in het chassis zit zie je er haast
niets van.
Bij beide modellen kun je het nieuwe binnenwerk enigszins fixeren door er
een paar kloddertjes PUR-schuim in te spuiten (niet teveel want anders rijst dit
goedje letterlijk de pan uit).
Nogmaals: draag handschoenen want je bent, zeker tijdens de sloop, met vergif
bezig.
Henk Waardenburg
Methode 2
Er zijn om te beginnen meerdere soorten elco's: de echte natte (van voor
1945) en de latere met een folievulling (Philips BX toestellen). Het type
bovenaan op de
foto is nog een echte natte.
De felsrand aan de onderkant, netjes met een schroevendraaiertje openen. Dus
telkens stukje voor stukje openen en elke ronde weer iets meer rechtop zetten. Net
zolang tot het bakelieten voetje er "vrijwillig"/makkelijk uit gaat.
De inhoud verwijderen en de schroef waar ook het binnenwerk aanvast zit
losmaken. Een nieuwe (kortere) schroef erin en dan kun je de originele
soldeerlip zo weer gebruiken. Aan de rand van de bakelieten voet even een een
heel klein sleufje zagen waar de aardedraad langs/door kan, zodat na het dichtfelsen
er niet zo'n nare bobbel blijft zitten.
De nieuwe elco erin. De rubberen manchet op de bakelieten voet,gewoon laten
zitten en het geheel weer netjes terug doen in de koker. Dan kun je het geheel
weer dichtfelsen. Niet in een keer proberen, maar telkens bij elke
"rondgang" een stukje verder dicht maken. Mocht de felsrand nogal hoog zijn
dan is het handig deze iets af te knippen, zodat het materiaal makkelijker in
elkaar gedrukt kan worden en dus niet gaat plooien. Het felsen gaat heel goed op
een vlak stuk metaal. De rand van de elco er gewoon langs rollen en telkens de
hoek iets vergroten, zodat hij langzaam en mooi gelijkmatig dicht gaat. Met een spitse, platte hamerkop o.i.d.
kun je daarna de rand ook nog mooi naar "binnen" drukken. Na enige
ervaring/en handigheid, krijg ik ze op die manier weer prachtig. Dus zonder zichtbare
littekens weer in elkaar. En eenmaal terug gemonteerd zie je er dus echt niets
meer van.
De folie-inhoud van jongere elco's inhoud is (meestal wel) relatief makkelijk
te verwijderen, d.m.v.een (afgedankte) kurkentrekker. Het liefst eentje met een
kleine diameter en een dunne draad.
Ben Dijkman
Methode 3
Ten eerste: boor de soldeerverbinding onder uit met een 4,5 mm boor. Neem dan
de felsrand onderaan weg met een schuurschijf op een boormachine. Ook een
draaibank met kleine mesje is een goede methode. Neem niet meer metaal weg dan
nodig om het dop los te maken. Niet de felsrand opwippen. Dat wordt nooit weer
netjes.
Dan neem je het bakelieten dopje eruit en breek de aluminiumanode af (door
het boren zal die nu los zitten). Pas op voor boorzuur en maak alles grondig
schoon.
Met een M4-koperen schroef en moer bevestig je de originele soldeerverbinding
(positief). Maak een blikje met 16mm-gat en metaalstrook uit een stuk
soldeerbare plaat. De zaak gaat om de elco z'n schroefdraad, met de strook naar
boven gevouwen. Soldeer een nieuwe elco aan het strook en de koperen bout.
Schroef die zaak weer op het chassis met het blikje stevig tegen het chassis.
De aluminium dop wordt ten slotte gewoon met "clear cement" of zo
iets gehecht. Die past mooi over een nauwkeurig gevormde soldeerplaatje.
Pieter de Kock
Methode 4
Er is wat mij betreft maar één weg hierin en dat is de onderkant netjes
openmaken. De rest heeft absoluut geen zin daar de binnenboel er dan nog niet
uitkan. Alles is één geheel en zit uiteindelijk vast geklonken aan de
bakelieten onderkant met de soldeerlip. Gewoon open maken aan de felsrand en dan
kan de hele rotzooi eruit. Daarna zaag je de ronde binnenboel bij de onderkant
van de voet eraf. Vervolgens boor je een klein gaatje naar de soldeerlip toe,
zodat je de nieuwe condensator weer netjes kunt vast solderen met zijn pluspool aan de
originele lip. De aarde maak je het beste met koperfolie *). Deze wikkel je dan
om de bakelieten voet heen en stop je de hele boel weer in de huls terug. Als je
dan daarna de felsrand weer op zijn plaats hebt zitten kun je de de folie
netjes met een scherp mesje eraf snijden. Dit klinkt natuurlijk
allemaal makkelijk, maar het is en blijft een vies klusje. Maar als
je niets wilt zien en zo origineel mogelijk te werk wilt gaan, dan is het werk
de moeite waard.
*) De reden hiervoor is, dat het aluminium snel verontreinigd en ook het
draadje. Het beste is om koperfolie te gebruiken. Zo maak je rondom goede aarde
en blijft het contact hiermee ook goed gewaarborgd.
Gerco Arnoldussen, Jan Post
Methode 5
Net
onder de rand van het kapje heb ik er de zaag erin gezet er zo voor gezorgd dat de koker
aan de bovenzijde los is. Daarna heb ik de complete inhoud eruit gehaald, door
aan de onderzijde de aansluiting eruit te boren. Daarna kun je er zo een nieuwe
inhoud in stoppen. Aan de onderzijde maak je gewoon een soldeerlipje. De andere
zijde van je elco moet aan de behuizing. Echter is solderen niet mogelijk, dus
moet je hem anders vastmaken. Ik heb al eens hem voorzien van een oogje, en met
een klinknagel vastgezet aan de behuizing. Een mooiere optie vind ik eigenlijk
om deze zijde van de elco te voorzien van een stuk litze wat je klemt tussen de
koker en het kapje van de elco. Dit kapje moet je nog wel van het afgezaagde stuk
afhalen. Eventueel kun je het geheel nog ingieten. Het resultaat is in
principe dezelfde elco, alleen dan een centimeter kleiner.
Gerrit en Rob Noordink
Methode 6
Onder het dopje aan de bovenkant zit alleen een viltje dat uitgelopen
elektrolyt opvangt dat uit het ventiel daar gekomen is. Je kunt beter de dunne
felsrand aan de onderkant openen, dan kan de binnenboel er uit halen. Na het monteren
van een nieuwe elco, waarvan je de min aansluiting voorziet van een soepel
meeraderig draadje dat je tussen het rubber om de bakelieten schijf en het huis
klemt, kan de boel weer dicht zonder dat het al te veel opvalt. Als je het
netjes doet zie je het nauwelijks. Let wel op dat de bakelieten bevestiging waar
de moer op komt niet breekt. Hoewel je deze altijd kunt repareren met superlijm.
Ik heb een aantal elco's met goed resultaat zo gerestaureerd.
Desmond Jans
Voorbeeld
Hieronder een fotorapportage van de restauratie van een elco. Foto's Rob
Kroon.
Onderrand losgewerkt.
|
Binnenwerkt verwijderd *).
|
Lege huls.
|
Idem.
|
Losgemaakte onderkant.
|
Idem.
|
Nieuwe elco gemonteerd.
|
Wijze van bevestiging.
|
Elco weer dicht gemaakt.
|
Idem, onderaanzicht.
|
*) In de elco zit boorzuur of zo iets. Het stinkt is heel dun en ziet er
bruin uit. Echt gewoon smerig spul
dus als je hier aan begint zorg dan voor handschoentjes of iets.
Rob Kroon
De plus zit vast aan de aluminium ster. Het boorzuur vormt een heel dun
isolerend laagje op het oppervlak van de aluminium ster wanneer er spanning op
de elco wordt gezet. Omdat het laagje heel dun is, kan de capaciteit van de elco
relatief groot zijn. De "platen" van de condensator zijn dus het
boorzuur(-) en de aluminium ster(+). Het dunne isolerende laagje is het
diëlectricum.
Als de elco elektrisch lekt is het isolerende laagje beschadigd, dit kan
meestal opnieuw worden geformeerd.
Als de elco mechanisch lekt, loopt een (deel) van het boorzuur er uit en wordt
de min-plaat dus kleiner. Hierdoor vermindert de capaciteit.
John Hupse
Hierna nog een voorbeeld van hoe een oude elco met nieuwe inhoud gevuld kan
worden. De foto's spreken voor zich.
(foto's: Henk
van den Ende) |
Henk van den Ende
- 50-er-jaren elco restaureren
Als je voor een brommende 50-er jaren radiootje een 2x50uF elco nodig hebt zijn
er nog wel nieuwe exemplaren te koop, maar dan staat er ineens zo'n nieuw ding
te glimmen tussen de door sigarenrook gepatineerde overige, meer dan 55 jaar
oude onderdelen. Dus heb ik vandaag een oud exemplaar gereviseerd. Je kunt zo'n
elco alleen openen door de felsrand aan de onderzijde voorzichtig open te
buigen. Dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk met een kleine schroevendraaier. De
grote zeskantmoer dient daarbij als afsteuning voor de schroevendraaier. In een
30-er jaren beker elco zit een stervormig aluminium element en is ondergedompeld
in zuur en als zo'n elco defect raakt kan het zure goedje aan de kook raken en
je gehele radio van binnen besproeien met alle nare gevolgen van dien. Ik wist
niet beter dan dat de nieuwere elco's ook zo opgebouwd waren. Niet dus; ze zijn
veel kleiner en hebben veel meer capaciteit. Mijn oude 2x50uF bestond uit uit
vele opgerolde lagen in zuur gedrenkt papier met aluminiumfolie ertussen. Deze
elco´s zullen dus niet "sproeien", zoals hun 20 jaar oudere
soortgenoten. De foto hieronder toont de oude inhoud. Opgerolde condensatoren,
van de buitenwereld afgesloten door heel veel teer (dat hoopje poeder).
Het overige komt overeen met de restauratie van een beker elco. Deze elco had
geen soldeerlippen voor de aansluiting maar er kwamen twee (rode) draden uit.
Dat heb ik dus zo gelaten. De derde draad (zwart) is voor de massa-aansluiting.
(foto's: Hans Op den Camp)
Resultaat van een halve dag bezig zijn met de hobby: een absoluut bromvrije NSF
262U die nog vele jaren mee gaat.
Hans Op den Camp
Zo'n elco kan wel degelijk spuiten als er zo'n overdrukbeveiliging bovenop
zit.
Henk
Kramer
Nog één tip bij het openmaken. Om de felsrand te beschermen tegen scheuren
zet ik er een slangklem met wat karton erom heen. Deze is dan ook mooi te
gebruiken om het aluminium ertegen aan te buigen. Op deze manier kan je nooit
uitschieten of te ver openbuigen.
Michiel
van der Smeede
Ik probeer nooit een felsrand op te wippen : er komt te veel schade aan de
zijkant van de elco. Wegnemen van de omgeklonken sectie aan de onderkant - met
een vijl, slijp/schuurwiel of nog beter met machinegereedschap (draaibank)lukt
beter.
Pieter
de Kock
Je moet inderdaad niet proberen om de rand in een keer open te buigen. Na vijf
keer voorzichtig rondgaan met schroevendraaier kon het binnenwerk verwijderd
worden. Zelf heb ik er ook aan gedacht om de de omgefelsde rand weg te vijlen of
te slijpen, maar dan krijg je de elco nooit meer stevig gesloten. Echt, het
voorzichtig openbuigen van de elco vanaf de onderkant gaat heel erg goed. En
daarom was ik blij met de tip om een slangklem te gebruiken. De klem niet te
strak aandraaien natuurlijk. Het bakelieten schroefdraad gedeelte heb ik met
twee-componentenlijm terug gemonteerd in de aluminium koker en de rand weer
netjes omgefelsd.
Hans Op den Camp
Ik ben bezig om het op de
volgende manier te doen. Zie ook de foto.
(afbeelding: Matthias Meijer)
De concentrische buizen
vlak bij de bakelieten voet afgezaagd, en vervolgens met
een klein boortje van 2.5mm een gat van onder af door de
soldeerlip naar binnen geboord. Ook door het bakeliet
een gaatje geboord. De aluminium prop met soldeerlip
blijft dan in het bakeliet zitten (moet je niet een te
groot gat boren uiteraard).
Hierdoor steek je dan
de pootjes van de nieuwe elco. Vervolgens kun je het
middelste + pootje netjes aan de bestaande soldeerlip
bevestigen, en de - aansluiting aan de koperen ring. De
koperen ring is om het contact met het chassis eventueel
via een extra draadje te laten lopen of met de vaak
voorkomende ring met soldeerlip die je onder de elco
stopt. Het koper zal een betere geleidende verbinding
vormen dan het aluminium, en je kunt er aan solderen
indien nodig.
De koperen ring heb ik
van de automaterialen zaak.
Matthias Meijer
Regelmatig worden er op markten
en op het internet hoogspanningselco’s aangeboden afkomstig van
restpartijen. Vaak zijn deze bedoeld voor printmontage en hebben 2 korte en
iets gebogen soldeerstiften. Ze kosten meestal niet meer dan €1,- a €2,-
wat ze erg aantrekkelijk maakt.
Als we deze willen monteren in een buizen apparaat, ter vervangingen of voor
nieuwbouw, dan ontstaat vaak de vraag: hoe zet ik deze op het chassis vast?
Het kan met speciale beugeltjes of met plakzadels en een tyrap, maar soms zit
er een gat in het chassis waar de oude elco gezeten heeft en het zou mooi zijn
om hem weer op die plaats terug te monteren.
Hiervoor gebruik ik een verloopring (electro vakhandel) die bij kabelwartels
worden gebruikt om naar een groter gat te verlopen. Deze zijn er in b.v
M12–M16 of M12-M20. Op de soldeerstiften van de elko plaats ik 2 adereind
hulsjes en doe ik er 2 stukjes massief montagedraad in. Vervolgens even
aanklemmen en door solderen, daarna de verloopring erop lijmen en vol laten
lopen met 2 componenten epoxy lijm. Als de pen afstand iets te groot is voor
het M12 binnengat los ik het op door er aan de binnenzijde 2 groefjes in te
vijlen met een sleutelvijltje.
(foto's: Anton van den Oever)
Anton van den Oever
Elco's kun je testen met een capaciteitsmeter. Maar die zal niet iedereen
hebben. Je kunt ook de ballistische methode toepassen, en ze vergelijken met
nieuwere bekende elco's. Hoe werkt dat? Van een nieuwe elco met een bekende
waarde sluit je de polen even kort, zodat hij geheel ontladen is. Gebruik nu de
ohmmeter om de elco door te meten. Het beste werkt een meter met een
wijzerinstrument. Sluit de plus (+) van de meter aan op de min (-) van de elco
en de min (-) van de meter op de plus (+) van de elco. Stel de meter in op het
MOhm-bereik. De meter zal een eind uitslaan en vervolgens langzaam
teruglopen naar oneindig (zoniet heeft de elco een lek, eventueel opnieuw
formeren). Blijft de meter meteen na het aansluiten op oneindig staan, dan is er
geen capaciteit meer. Doe dit bij nog een paar elco's, en je weet wat de meter ongeveer
moet aangeven bij een bepaalde waarde. Je kunt nu de oude elco's op dezelfde
wijze testen en je krijgt een globale indruk over de huidige capaciteit.
Overigens, de waarde van een elco kan van nieuw af aan sterk afwijken, met marges
van -10 procent tot + 100 procent.
Henk Roovers
In een radio gaat het niet om of een Elco een capaciteit heeft van 10 µF of
15 µF maar om grote verschillen doordat de elco uitgedroogd. Is dus meer om te
weten of een elco 50 µF is of slechts 5 µF is.
Ik gebruik daarvoor altijd een gewone AVO of elke andere multimeter. Schakel de
multimeter op weerstandsmeting in de meest ongevoelige stand. Dus stand x 1.
Meet de elco op weerstand. Direct als je de meter aansluit zal de meter naar 0
ohm uitslaan. Daarna zal hij langzaam terug lopen naar oneindige weerstand. Neem
de tijd op hoelang de meter erover doet om van de stand 0 ohm naar oneindig te
komen. Stel dat dit 3 seconden duurt. Meet nu een andere elco die je weet dat ie
goed is (een nieuwe) met ongeveer dezelfde waarde (spanning hoeft niet zelfde te
zijn slechts de capaciteit moet dezelfde dus als je een grote voedingselco van
50 µF 300 volt wilt meten kan je met een kleine 50 µF 20 Volt elco
vergelijken). Vergelijk de tijd. Als het ongeveer dezelfde is is de elco goed.
Als de referentie duidelijk anders is is de elco kapot. Hoe groter de capaciteit
hoe langer de tijd is die nodig is. Let wel op de polariteit.
De zwarte meetsnoer moet naar de + van de elco en niet omgekeerd. Als de
weerstand meting niet helemaal terug loopt naar oneindige weerstand is de elco
lek, kapot dus.
Anton Tan
Je kunt ook componenten testen op een oscilloscoop. Uitgedroogde elco's en
defecte halfgeleiders zie je meteen. Lekke condenstoren ook wel, maar aan de
vorm van het figuur kun je de capaciteit redelijk inschatten. Nog mooier is als
je een oude condenstor met een nieuwe condensator gaat vergelijken. Van elke
oscilloscoop kun je een componententester maken met een wisselspaningstrafo van
ca 4,5 Volt en een weerstand van 2K7. Bij hogere weerstanden kun je zelfs kleine
capaciteiten controleren.
Kees van Dijke
Het lijkt vreemd, maar veel elektrische verschijnselen laten zich het best
verklaren door ze te vergelijken met het gedrag van water.
Een elco is een elektrolytische condensator. Het verschil tussen een 'gewone'
condensator en een elco is de isolatie tussen de twee platen. De elektrolyt
vormt op de platen een heel dun isolerend laagje (oxide) waardoor de platen
dichter op elkaar zitten dan bij bijvoorbeeld een papiercondensator. Bij de
papiercondensator wordt de isolatie (het dielectricum) gevormd door een laagje
papier, maar omdat papier dikker is dan het oxidehuidje in een elco is de
capaciteit bij hetzelfde plaat-oppervlak kleiner dan bij een elco.
Dan nu het water. Stel je een geladen condensator voor als een bassin dat tot
de rand toe is gevuld met water.
Aan de onderkant van het bassin is een buis aangesloten waardoor het water wordt
afgetapt. De waterstroom zal constant blijven zolang het bassin flink gevuld is.
Op de buis zijn de verbruikers aangesloten. Om het bassin gevuld te houden
worden er aan de bovenkant telkens emmers water in gekieperd. De verbruikers
zullen helemaal niets van van de plotselinge toegevoegde hoeveelheden merken. De
waterdruk en -stroom wordt afgevlakt. Maak je golven in het bassin wordt dat
door de verbruikers evenmin opgemerkt. De golven klotsen over de rand, maar de
druk op de waterleiding blijft gewoon constant.
Wisselstroom (de golven) gaat bij een condensator door de condensator en
wordt afgevoerd. Gelijkstroom wordt in de condensator opgeslagen. Zoals het
geval is bij alle vergelijkingen gaat ook deze vergelijking enigszins mank, maar
korter en duidelijker zou ik het nu even niet weten uit te leggen.
Ed van der Weele
Op de Amerikaanse "Fun
With Tubes" site kwam ik de volgende interessante
electrolytische-condensator-informatie tegen. "This is the best information
I've yet seen about electrolytic capacitors anywhere, written by a company which
makes them..." (Dit is de beste informatie die ik tot nu toe heb gezien
over elektrolytische condensators, geschreven door een bedrijf dat ze maakt..)
Zie: http://www.nichicon-us.com/english/index.html
.Tevens: "... I came across this http://www.tpub.com/celec/54.htm
which purports to give allowable leakage limits for electrolytic capacitors."
(Ik kwam deze site tegen, waar overzichten worden gegeven van toegestane lekkage
limieten voor elektrolytische condensators.
Ted Mooren
Ik heb de twee natte elco's uit mijn Philips 750A opengemaakt om
er een nieuwe inhoud in te doen. Immers, het is te riskant om deze er in te
laten. Ik heb gekozen voor de methode van het onderlangs openen van de elco. Het
viel me mee dat het aluminium vrij gemakkelijk open te buigen was. Daarnaast was
ik verrast door de hoeveelheid "bruin sap" (boorzuur) dat er in zat...
Kijk, het busje zit bijna halfvol boorzuur.
Ik vroeg me af hoeveel dat eigenlijk zou zijn.
(foto's: Piet
Blaas)
Het is dus bijna 20 ml... Dat wil je natuurlijk niet op je werktafel hebben. Wat
opvalt is dat de binnenkant niet stervormig is, maar dat het gaat om een aantal
cilinders met sleufjes erin.
Voorzichtig trouwens met het natte spul, want het schijnt
ongezond te zijn (kankerverwekkend).
Piet Blaas, Frank Cornelissen
Deze z.g. "natte" elco's zijn voornamelijk gebruikt in de periode
1930-1940. Je kunt ze vrij gemakkelijk herkennen, het inwendige
"klotst" namelijk als je zo'n elco schudt. Dit gaat natuurlijk niet op
wanneer ze geheel zijn leeggelopen en/of zijn voorzien van een nieuwe inhoud,
maar dat zie je gauw genoeg.
(foto: John
Hupse) |
Soms zijn ze nog goed, maar
vaker zijn ze gewoon lek. Verder staan ze altijd rechtop het chassis en zit er
een ventiel aan de bovenzijde. Je ziet bovenop drie gaatjes zitten. Het
ventiel zit onder het kapje.
Kijk er mee uit. Ze kunnen wel qua capaciteit goed zijn, maar ze zijn
en blijven tijdbommen, aangezien er rubber in zit dat na 60 jaar niet meer
betrouwbaar is. Ze gaan gegarandeerd lekken, is het nu niet dan is het wel
later. Niets heeft het eeuwige leven en dat geld ook voor de elco's. Mijn
advies aan allen, ververs de inhoud. Origineel is het niet, maar wel
veiliger voor je toestel.
De meeste elco's zijn trouwens van het "droge" type, dat betekent
dat er wel sap in zit, maar dat wordt min of meer vastgehouden door stroken
papier en andere pamper-achtige materialen. |
Moderne elco's zijn verkrijgbaar in vele soorten en kwaliteiten, vandaar dat
je er wisselende berichten over leest. De tolerantie van de aluminium types is
tegenwoordig meestal 20%, de levensduur hangt, eigenlijk net als vroeger, vooral
af van de maat van het onderdeel. Als vuistregel kun je zeggen dat kleine elco'tjes vrij snel ten onder gaan, vaak al na 5 jaar als ze op een warme plek
zitten, terwijl grote joekels het veel langer volhouden. Let bij elco's altijd
op de maximale (rimpel)stroom die er doorheen mag lopen, als er meer stroom
doorheen gaat dan is toegestaan dan is het meestal snel afgelopen met de pret.
John Hupse, Michiel van der Smeede
Je kunt proberen of de elco zich herstelt door er 250-300 Volt
op te zetten (via een weerstand van 5000 ohm, let op de polariteit). Na een paar
uur moet de lekstroom zijn teruggelopen. Anders het binnenwerk vervangen. Als de
elco lekt altijd vervangen.
John Hupse
-
Siera S241U: dit verschijnsel, waarbij de
afvlak-elco helemaal is ingetaped ben ik al eens vaker tegengekomen. Ik heb
altijd gedacht dat men dit bij latere reparaties heeft gedaan om resoneren
van onderdelen te voorkomen. Daarom heb ik de tape bij eerdere restauraties
steeds verwijderd omdat ik het geen gezicht vind, maar kennelijk is het door
de fabriek gedaan.
(foto: Hans Op den Camp)
De afstemcondensator is bij deze Philips 209U-achtige toestellen
nogal soepel opgehangen, het isolatiemateriaal voorkomt dat de geïsoleerd
opgestelde bekerelco de geaarde afstemcondensator kan raken. Hierdoor zou
de negatieve voorspanning worden uitgeschakeld.
Deze foto rechts is genomen tijdens de productie van een 209U chassis,
je ziet dat het isolatiemateriaal er al in de fabriek op zat. Ook zie je
dat de afstemcondensator tijdens de productie al scheef stond, na montage
van het touwtje staat ie meestal weer wat rechter.
John Hupse
|
(scan: John
Hupse) |
- Ik heb vaak natte elco's opengemaakt en met een moderne elco toegerust. Ik
vraag me af of dat niet een oplossing is waarvan men later spijt krijgt. Het
moet toch mogelijk zijn een natte elco van nieuwe elektrolyt te voorzien (via
een gaatje) en zo opnieuw levend te maken?
Stel dat je aan boorzuur kunt komen en je kunt hem weer vullen, dan zal zeker
het probleem ontstaan dat hij niet meer goed dicht is te maken en gaat lekken. De
afdichtrubbers zijn meestal ook aan het vergaan en dan is het enkel uitstel van
executie. Als het iets is wat je niet wilt is dat het boorzuur op het chassis
komt en gaat aantasten. Advies: vervang de inhoud voor een nieuwe elco van de
juiste waarde, zodat je met een gerust hart deze radio weer aan kunt zetten
zonder het risico dat deze elco moeilijk gaat doen en nog meer schade aan gaat
richten.
Michiel van der Smeede, René Engels
Aanvullend: natte elco's zijn niet bepaald betrouwbaar. Houd deze peperbus
modellen op zijn kop, dan kan door de gaatjes bovenin het boorzuur eruit
druppelen. Dikwijls zijn zelfs gedeeltes van de elco uitgedroogd. Zelf vullen
heeft geen zin. Men kan toch niet meer aan deze chemische middelen als boorzuur
e.d.. komen. Bovendien bestaat bij een oude natte elco het risico van ontploffen.
Vaak overleven de trafo en de gelijkricht buis dit ook niet. Daarom, haal deze elco
leeg en stop er een moderne elco in. Maak het dicht en men heeft een nieuwe, oud
uitziende elco. Let er wel op dat de waarde op of dicht in de buurt zit van de
originele elco. Hoort er ongeveer 16µF in, en men doet er 50µF in, dan kan dat
voor b.v. een AZ1 betekenen dat de gloeidraad tegen het glas of roosters komt en
kan dan de buis afgeschreven worden.
Rene Daemen
- Ik vond onlangs een 50-tal elco's 8 µF 450V uit
het jaar 1952, allemaal ongebruikt, nog inde originele waterdichte
verpakkingen. Hoe kan ik die elco's nu het best terug in orde krijgen zodat
ik ze kan gebruiken? Ik meet waardes van zo'n 100 nF, niet meer.
De elco's moeten opnieuw geformeerd worden. Omdat ze al erg oud zijn is het
maar de vraag of ze helemaal de oude worden, maar je kunt het proberen. Alle
genoemde waarden in het volgende zijn redelijk natte-vinger werk.
Neem een regelbare voeding en sluit je elco erop aan via een 10k weerstand.
Draai de spanning op tot b.v. enkele 10-tallen volts, of totdat er b.v. een mA
loopt (10 V spanning over de weerstand). Laat de boel zo een tijdje staan totdat
de stroom fors is teruggelopen. Regel dan de spanning wat op tot 1 mA stroom.
Laat de boel steeds tussendoor staan (stroom terug laten lopen) en regel in een
paar stappen op naar de bedrijfsspanning van de elco. Als je op een gegeven
moment niet kan opregelen naar de bedrijfsspanning, zonder dat er teveel stroom
loopt (1 mA lijkt me toch echt het maximum, half Watt dissipatie bij 500V), dan
is de elco echt kapot.
Misschien kan je daarna nog testen of de elco stabiel is. Schrijf van elke
elco op wat de lekstroom is bij de bedrijfsspanning, en laat 'm een maand
liggen. Dan weer aansluiten, spanning meteen opdraaien (wel lekstroom in de
gaten houden) en kijken of de lekstroom bij de bedrijfsspanning niet uit de hand
loopt en nog ongeveer zo was als een maand eerder. Indien de lekstroom opeens
veel hoger is geworden is de elco niet meer betrouwbaar.
Jeroen Boschma
- Geloso:
een
van de voedingselco's blijkt echter warm te worden als de versterker opstart.
Vlakbij zijn er geen warme componenten, dus is het echt de bekerelco zelf
die warm wordt. Moet deze elco vervangen worden?
Je moet deze elco inderdaad vervangen of reviseren. Hij kan zo warm worden
dat hij gaat leeglopen, of erger
nog, uiteen spat. Dat dit gevaarlijk is spreekt voor zich. Eigenlijk is
"exploderen" een betere omschrijving. Er wordt in de elco zoveel
druk/gas ontwikkeld dat het ding op een gegeven moment explodeert. Meestal knalt
de aluminium behuizing rechtstandig van de inhoud af. Het resultaat is dat
overal kleverige elektrolyt met papierpluis te vinden is en een vervormd stukje
metaal dat ooit de behuizing was.
Peter Cijvat, Marco van As
- Ik ben bezig met het schoonmaken van een radio. Nu lijkt het net alsof ik
per ongeluk het 'kapje' van een elco heb opengestoten en er komt een wittig
poeder uit.
Dit is aluminiumoxide en/of opgedroogde elektrolyte. Niet bijzonder giftig,
maar ook niet gezond. Droog borstelen en met de stofzuiger het spul verwijderen.
Kapje met een druppel lijm vastzetten. Uiteraard controleren of de elco nog goed
is maar als de radio het goed doet zal die elco ook nog wel goed zijn.
Petrus Bitbyter
Aangenomen dat het hier om een toestel met enkelfasige gelijkrichtbuis UY21,
geeft dit geen problemen. Als we de data-documentatie van de UY21 bekijken, dan
zien we dat de maximale afvlakcapaciteit achter de buis 60 µF mag bedragen. Dat
is dus in orde. Let wel op de werkspanning.
Rene Daemen, Francesco
Afbeeldingen: Paul Verbeek
Terug
naar de inhoudsopgave